Utlåtande av veterinären/veterinärerna som vårdar Maya:

1kommentarer

Undertecknad arbetar på Djursjukhuset i Malmö som receptionist. Jag är utbildad hundinstruktör och har jobbat med hundar i mer än 30 år.

Under tiden som hunden Maya tillbringat på Djursjukhuset, den 16 april och framåt har jag haft tillfälle att träffa henne och då med utgångspunkt från min hunderfarenhet och kompetens bildat mig en uppfattning om Mayas temperament och beteende.

Jag kunde iaktta Maya när hon var tillsammans med sin matte, Danijella, samt övriga familjen under mer än en timme på Djursjukhuset. Under den tiden var vi i rastgården där Maya sprang fritt, vi satt med Maya i hennes bur och vi hanterade henne på olika sätt (vägning, matning m.m.).

Maya och matte har en otroligt fin kontakt. Maya som var väldigt rädd blev så lycklig över att se sin matte. Hon följer sin matte hela tiden och tyr sig tydligt till henne. Både Danijella och Danijellas pojkvän var otroligt mjuka och fina mot Maya som lyssnade och kände av på ett naturligt sätt. Det finns en tydlig varm och förtrolig länk mellan ägare och hund. När Danijella var på sjukhuset så låg Maya i Danijellas knä och sov lugnt och tryggt. Det såg ut som om hon slappnade av för första gången på väldigt länge.

När Maya kom till oss var hon livrädd. Hon skakade och darrade. Däremot visade hon inga som helst tecken på aggressivitet. Det är anmärkningsvärt med tanke på hur rädd hon var.

Under tiden på Djursjukhuset har Maya inte visat några tecken på aggressivitet utan är en hund med ett mycket vänligt och mjukt temperament. Maya är en mjuk och fin hund med ett fullständigt normalt agerande, trots att hon är stressad i situationen. Hon är nyfiken och lätthanterad. Jag fick utan problem sätta på halsband och krage, ta hennes matskålar o.s.v.

Maya pussade mig i ansiktet vid flera tillfällen och jag kände inte någon som helst oro vid hanteringen av henne. Maya går väldigt bra i koppel, vi är flera stycken som promenerat med henne. Jag har t.o.m. tittat Maya i ögonen vilket jag normalt inte gör med hundar. Detta för att se om hon skulle bete sig onormalt på något sätt. Det gjorde hon inte utan hade en mjuk blick och reagerade som en normal hund genom att strax vika undan med blicken.

Vi som träffat Maya på Djursjukhuset anser att Maya är en hund som hör hemma hos sin matte. Hon är uppenbarligen varken farlig eller aggressiv. Om Maya betett sig aggressivt måste hon ha varit mycket hårt pressad och haft väldigt ont. Något som är sannolikt eftersom hon opererats akut hos oss. Med kunskap om hundbeteende är det enkelt att konstatera att Maya har ett bra psyke och är en trevlig hund.

Vi hoppas att Maya genast får komma hem och vara tillsammans med sin familj och sina valpar.

2010-04-18


Personal på djursjukhuset http://www.pitbullforum.se/pitbull-i-media/maya-skall-ddas!/msg233846/?topicseen#msg233846

självklart har jag skrivit det är inget att tveka om utan det var en självklarhet för mig att skriva under.
Men framförallt ligger tankarna på Maya just nu och att hon borde få komma hem rätt så snart.. Det skär i hjärtat hur grym människan kan vara mot djur.Man borde kontakta Robert Aschberg och se om mayas fall skulle komma med i hans program.Nu hoppas jag att fler är uppmärksamma när det gäller detta fallet,och när det gäller hundar i huvudtaget.När en människa som ligger bakom felet så är det typiskt att hunden får skulden vilket är helt sjukt.Hur långt ska man få gå  innan det är mäniskans fel och inte hunden?Men ärligt talat detta måste stoppas.Jag klarar inte av att skriva mer om Maya då jag är gråtfärdig skakis och förbannad fast jag inte känner hunden så bry jag mig rätt mycke just om  tragiska konsekvenserna.

1 kommentarer

Henrik Olsson

21 Apr 2010 05:20

Det verkar ju inte vara något större fel på hunden, snarare var det mannen som gjorde fel när han böjde sig över en hund som uppenbarligen inte uppskattade hans närvaro.



Vilka märkliga människor det finns! =/

Kommentera

Publiceras ej