Jämställdhetshistoria

1kommentarer

Könsrollerna styr vårt agerande mer än vi tror. Redan när vi är små fastnar vi i könsrollerna, och mycket av vårt handlande sker omedvetet utifrån dem. Om man tittar på och analyserar en actionfilm, vilken som helst, ser man hur vi nästan hjärntvättas med könsrollerna. Eftersom det mesta jämställdhetsarbetet har fokuserats på kvinnor och det var kvinnorna som började kämpa mot könsrollerna har också kvinnorollen förändrats mest från det traditionella.Medan mannen är stark och framåt är kvinnan svag, försiktig och i behov av mannens beskydd.Den här beskrivningen stämmer sämre med verkligheten.Jag  har ofta en diskussion med mina vänner gällade Jämställdheten mellan oss kvinnor och män.Jag har några bekanta som lever i sin egna drömvärd och det går inte prata med dom om jämdtälldheten,dessa är hel svenskar.Jag får ofta höra hur elak jag är mot J som jobbar om dagarna och måste hjälpa till att tvätta sina kläder någon gång i månaden,städa,diska fast jag går hemma.Men jag har inte valt att gå hemma.Kvinnorna ska gå hemma och laga maten som ska vara klar tillls männen kommmer hem.Städat ska det också vara och om karln i huset ber om en sak ska vi fixa det till honom.Glöm det bara för man är kvinna betyder det inte att vi ska göra allt när det gäller hemmet.Denna diskussionen hade  jag som senast i går med en bekant.Jag är inte som hans tjej som gör allt för honom som han ber om.Jag är ingen liten svans som springer efter bena på en när man ber mig göra det.Vart har självkänslan tagit vägen bland dessa människor? Hur kan man änns tilllåta att bli behandlad på detta visset? Nej J har aldrig klagat utan tycker att det är en självklarhet att man hjälpsåt med allt.Jag blir så förbannad när jag hör att ni kvinnor är födda till att städa och laga maten och ta hand om ungarna vad fan tror han att vi e deras slavar?Vissa män verkar tro att dom är kungen i hemmet.Jag är ingen  hemma fru och kommer aldrig heller att bli.Visst det finns säkert kvinnor som äslakar att gå hemma och har valt det själv då e det en helt annan sak vi snackar om.

1 kommentarer

Sara

21 Apr 2010 14:25

Låter bra :-)

Ska du se anna anka söker assistent ikväll?

Kommentera

Publiceras ej