barnmorskemottagningen till förlossningen

1kommentarer

Jag var hos min barnmorska i går och gick i genom alla vanliga kontroller man gör innan förlossningen.Ni kanske minns att jag har haft lite problem pga smärtsamma sammandragningar och det tog jag upp med henne.När min barnmorska gjorde den vanliga undersökningen på mig och skulle trycka lite på magen så kom smärtan tillbaka.Hon kunde inte ta på min mage utan att jag skrek rakt ut så därför avbrött hon undersökningen och ringde upp till förlossningsavdelningen. När vi väl kom till förlossningen så kontrollerade dom blodtrycket,vilket min barnmoska redan hade gjort en gång innan.Denna gången var blodtrycket för hög och fick göra blodtrycks kontroll varr 5 min i en timme samtidigt som jag övervakades med CTG övervakningsapparat.Med en sk CTG-apparat mäter man värkarnas styrka och registrerar barnets hjärtverksamhet.Blodtrycket var helt normalt igen efter ett tag och man kunde inte se något på CTG som skulle vara avikande.Fick byta rum där dom gjorde en gynekologisk kontroll och mäte fostervattenmängden och kollade i fall om fostervattnet  hade ändrar färg.Dom frågade flera gånger om jag var säker på att inte vattnet hade gott.Men nej jag borde väl ha märkt av att vattnet skulle ha gott.Dom kollade extra många gånger så jag inte var öppen där nere.
 
Nu fick jag byta tillbaka till samma rum som jag fick från första början.Läkaren kommer in och säger att hans kollega ska kolla på mig så inte han har missat något viktigt.Den nya läkaren klämmer på min mage och jag hoppar till och skriker för det gör så förbannat ont på högersidan.Dom båda kollar på varandra och säger efter ett tag att dom bara ska prata i hop sig så kommer dom snart igen.Där låg jag helt ensam i rummet utan att veta om vad som skulle ske.Dom kommer tillbaka och ber mig sätta mig upp så dom kan klämma lite till på magen och ryggen.Nej proverna och kontrollerna vissar inte varför jag har så ont när man tar på mig eller när jag lägger mig ner.Vi beslutade att jag fick åka hem om jag lovade att höra av mig om jag får feber eller om smärtan ändras till något helt annat.Jag har säkert nu glömt hälften av allt dom gjorde på förlossningsavdelningen men nu fick ni lite info i allafall.

1 kommentarer

lena

10 Dec 2014 21:18

Ursch vad jobbigt det måste vara för dig krya på dig

Svar: Tack så mkt :)
Carolina

Kommentera

Publiceras ej